PODPISZ I POWIEDZ – ćwiczenia zawarte w programie są pomocne szczególnie
przy utrwalaniu głoski w wyrazach (w różnych pozycjach). Program
polecany jest dla dzieci posiadających umiejętność czytania. Zadanie
dziecka polega na wybieraniu kolejnych liter i układaniu podpisu do
pokazanego na ekranie obrazka. Litery układa się przy pomocy kursora
myszy (metodą „przeciągnij i upuść”). Róznica w stosunku do wersji tego
programu z "Logopedycznych zabaw . Część I - sz, ż, cz, dż" polega na
dodaniu w poziomie średno i dużo zbędnych liter. Podnosi to nieznacznie
stopień trudności a przez to atrakcyjności tego programu.
Z każdą planszą zintegrowany jest dźwięk informujący o poprawnym, bądź
błędnym ułożeniu podpisu pod obrazkiem. W przypadku dobrze ułożonego
wyrazu i wzrokowym utrwaleniu jego obrazu graficznego, dziecko proszone
jest o powtórzenie jego nazwy (utrwalenie wzorca słuchowego). Następnie
ekran komputera „zastyga”, a terapeuta ma możliwość przeanalizowania
obrazka, ponownego wypowiedzenia jego nazwy itd.
Jeżeli dziecko w trakcie pracy dostrzeże pomyłkę, może usunąć błędnie
wpisaną literę, przenosząc ją w dowolne miejsce na ekranie i uzupełnić
kratkę literą poprawną.
Przejście do kolejnego ćwiczenia następuje po naciśnięciu przycisku DALEJ.
Naciśnięcie przycisku WSTECZ powoduje przejście do poprzedniego zadania.
W przypadku źle ułożonego podpisu pod obrazkiem, głos z komputera prosi o
ponowne ułożeniu podpisu. Jeżeli dziecko kilkakrotnie źle ułoży podpis
pod obrazkiem może skorzystać z przycisku POMOC.
Po zakończeniu gry na ekranie pojawia się okienko STATYSTYKA, które
informuje o czasie gry, ilości błędnych lub poprawnych odpowiedzi i
korzystaniu z pomocy. W okienku tym znajdują się dwa przyciski: DALEJ
pozwala na rozpoczęcie gry od początku, oraz STOP kończy ćwiczenia w
danym programie.
DOMINO - zadaniem dziecka jest dobieranie obrazków w pary, według ćwiczonych głosek (najmniej dwie głoski np. s-c).
CO NIE PASUJE -w programie tym dziecko ma wskazać, który obrazek wśród
pokazanych na ekranie, nie pasuje (pod względem wymowy) do pozostałych.
PILOT - jest to program dynamiczny, w którym zadaniem dziecka jest
dopasowanie nazwy obrazka do pokazanych w dolnej części ekranu liter.
NAGRAJ I ODTWÓRZ – to bardzo prosty rejestrator dźwięku. Umożliwia
nagranie wymowy dziecka i porównanie jego wymowy np. na początku i końcu
terapii.