Po wywołaniu głosek trzech szeregów: ciszącego, syczącego i szumiącego,
bardzo często należy prowadzić z dzieckiem ćwiczenia w różnicowaniu tych
głosek. Ćwiczenia te stosuje się gdy głoski są wymawiane poprawnie, ale
są mylone, zamieniane lub nieużywane w mowie spontanicznej. W tym celu
należy stosować ćwiczenia różnicowania słuchowego i kinestetycznego
wypracowanych głosek. W słowniku logopedycznym można przeczytać, że
"kinestezja artykulacyjna to poczucie pozycji i ruchów narządów mowy
względem siebie, właściwych poszczególnym głoskom. Brak czucia napięcia
mięśni narządów mowy utrudnia lub uniemożliwia wykonywanie odpowiednich
ruchów artykulacyjnych.
Ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej polega na wielokrotnych
powtórzeniach danych głosek, w celu osiągnięcia pełnego automatyzmu we
właściwym układaniu narządów mowy dla konkretnej głoski, a także
automatyzmu w sprawnym przechodzeniu od jednej artykulacji do drugiej.
Program „Logopedyczne zabawy. Część VI – różnicowanie szeregów” składa się następujących części:
POCIĄG – to gra, która polega na umieszczeniu obrazków z pociągu na
właściwych półkach z literami. Obrazki układa się przy pomocy kursora
myszy (metodą „przeciągnij i upuść”).
W przypadku popełnienia błędu głos z komputera prosi o ponowne ułożeniu
podpisu. Jeżeli dziecko kilkakrotnie źle ułoży podpis pod obrazkiem może
skorzystać z przycisku POMOC. Po zakończeniu gry na ekranie pojawia się
okienko STATYSTYKA, w którym znajdują się dotyczące czasu gry, liczby
błędnych i poprawnych odpowiedzi oraz korzystanie z pomocy. W okienku
tym znajdują się dwa przyciski: DALEJ pozwala na rozpoczęcie gry od
początku, oraz STOP kończy ćwiczenia w danym programie.
PRZYSSAWKI – gra, która polega na etykietowaniu obrazków poprzez
przeciągnięcie do nich właściwego napisu. Napis przemieszcza się za
pomocą kursora myszy. Wskazanie kursorem myszy obrazka lub napisu i
kliknięcie prawego przycisku myszy powoduje odsłuchanie nazwy
obrazka/napisu.
ZAPAMIĘTAJ I POWIEDZ - gra polega na odkrywaniu 2 kart (klikaniu na nie
myszką) i szukaniu pary. Po znalezieniu przez dziecko 2 takich samych
obrazków można usłyszeć ich nazwę podaną przez komputer. Po usłyszeniu
nazwy dziecko powinno ją bezbłędnie powtórzyć.
MAGAZYNIER – zadaniem gracza jest poukładanie na półkach napisów i obrazków. Wózek obsługuje się klawiszami strzałek.
TAŚMOCIĄG – zadaniem gracza jest przeniesienie obrazka znajdujące się na
taśmociągu do rury z właściwą głoską. Ramię chwytające obsługujemy za
pomocą klawiszy strzałek.
NAGRAJ I ODTWÓRZ – to bardzo prosty rejestrator dźwięku. Umożliwia
nagranie wymowy dziecka i porównanie jego wymowy np. na początku i końcu
terapii.
Wymagania systemowe:
- Windows 98 lub nowszy
- procesor Pentium, 233 MHz
- RAM 128 MB - Win 98, 256 MB - Win XP
- 250 MB wolnego miejsca na dysku twardym
- CD-ROM
- grafika 800 x 600, Hi-color
- karta dźwiękowa zgodna z MS Windows