Edycja PLUS została wzbogacona o 20 zeszytów ćwiczeń opracowanych przez
Mgr Dorotę Rudzińską-Friedel, pedagoga i terapeutę, autorkę merytoryczną
edukacyjnych programów komputerowych Porusz Umysł oraz Progres.
Ćwiczenia stanowią doskonałe rozwinięcie i uzupełnienie zadań zawartych w
tych programach.
Przeznaczenie
Program komputerowy PORUSZ UMYSŁ narodził się z wiedzy, doświadczeń w pracy
i obserwacji rozwoju dzieci. Jest to program komputerowy wspomagający
rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich w
celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom,
osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób
szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu który wydobywa
potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie.
Zastosowanie
Program powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Jest w szczególności przydatny w przypadkach:
-dzieci z dezintegracją sensoryczną - brak współdziałania wszystkich systemów
zmysłowych, powodujący trudności szkolne deficyty, frustracje, brak równowagi
emocjonalnej, brak motywacji do nauki
-dzieci z dysleksją
-dzieci nadpobudliwie psychoruchowo
-dzieci z problemami ruchowymi oraz koordynacja wzrokowo-ruchową
-dzieci zdolne mogą dzięki programowi PORUSZ UMYSŁ przyspieszyć tempo nauki
-dorośli uczący się również rozwijają dzięki programowi swoje
umiejętności w zakresie szybszego uczenia się, logicznego myślenia,
trwałych procesów pamięci.
Deficyty występujące najczęściej u dzieci:
-brak koncentracji uwagi
-brak koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
-słabe procesy pamięci
-powolny proces przetwarzania informacji
-zaburzona analiza i synteza wzrokowa i słuchowa
-nadpobudliwość psychoruchowa
-brak równowagi emocjonalnej
-brak sukcesów szkolnych – frustracje, brak motywacji do nauki
Powstaje pytanie Jak pomóc dziecku osiągnąć sukces? - Odpowiedzią jest
program - Porusz Umysł!
Do domu i szkoły
Sposób konstrukcji programu zapewnia duży stopień uniwersalności zastosowania.
Dzięki temu programu można używać zarówno w domu jak i w placówkach
pedagogicznych. W domu dziecko bez trudu poradzi sobie z obsługą
programu, a współpraca rodzica, czy opiekuna sprowadzi się do pomocy w
trudniejszych ćwiczeniach. W szkołach zaś, rolę opiekuna przejmuje
nauczyciel, mogący jednocześnie pracować z całą grupą uczniów.
Zastosowane metody
Do opracowania programu wykorzystano techniki pracy terapeutycznej oparte na metodach:
* Sensorycznej Integracji
* Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
* Metody Dobrego Startu
* Metody 18 struktur Wyrazowych
* Metody relaksacyjne-muzykoterapia
Realizacja ćwiczeń w programie PORUSZ UMYSŁ to trening zmysłowy, logicznego
myślenia, pamięci, słowotwórczy.
Zadania wpływają na:
-koncentrację uwagi
-koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową
-spostrzegawczość
-różnicowanie
-analizę i syntezę wzrokowo-słuchową
-procesy logicznego myślenia
-szybkość reakcji na bodźce
-procesy pamięci
-czytanie, pisanie
-liczenie - myślenie matematyczne
-kształtowanie wyobraźni
-procesy słowotwórcze
-rozumienie słyszanego tekstu
-rozumienie czytanego samodzielnie tekstu
Realizacja programu
Sposób realizacji programu (interfejs, komunikacja, udzielanie
odpowiedzi, wyniki) dostosowane są też do potrzeb i wymagań dzieci.
Wszystkie zadania i ćwiczenia są szczegółowo opisane i omówione.
Występujące w programie postacie profesora i jego asystentki
Praca z programem odbywa się w przyjemnej bezstresowej atmosferze.
Nowoczesna multimedialna forma realizacji łączy w sobie bogatą zawartość
merytoryczną z atrakcyjną zabawą z komputerem. Dziecka nie trzeba
zmuszać do wykonywania ćwiczeń – wykonuje je samodzielnie z
przyjemnością, ciesząc się z osiąganych postępów.
Konstrukcja Porusz Umysł pozwala też na wspólną zabawę dzieci i
rodziców. Takie zachowania pogłębiają więzy rodzinne i najbardziej
stymulują do pracy.
Zawartość merytoryczna
Jest dziełem specjalistów zajmujących się w praktyce zagadnieniami
rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży. Wieloletnie doświadczenie
osób tworzących program zaowocowało jego uniwersalną konstrukcją,
pozwalającą na bezproblemowe zastosowanie go zarówno w warunkach
domowych jak i szkolnych.
Rekomendacje
Program PORUSZ UMYSŁ uzyskał bardzo przychylne opinie i rekomendacje
środowisk naukowych. Pozytywne opinie wyrazili między innymi:
Prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Dr Jolanta Dyrda z Uniwersytetu Gdańskiego
Dr W. Loebl z Uniwersytetu Gdańskiego
Dr M. Bidzan z Uniwersytetu Gdańskiego
Budowa programu
Pełna wersja programu komputerowego PORUSZ UMYSŁ jest podzielona na dwie zasadnicze sekcje: NAUKĘ i ZABAWĘ.
Wszystkie ćwiczenia wykonywane są na trzech lub czterech poziomach
zgodnie z zasadą stopniowania trudności (do wyboru 3 stopnie trudności
każdego zadania).
W części ZABAWA znajdują się następujące kategorie ćwiczeń:
Wzrokowo-ruchowe – 14 rodzajów ćwiczeń
Pamięciowo-logiczne – 11 rodzajów ćwiczeń
Językowe – 9 rodzajów ćwiczeń
Ruchowe – 9 typów ćwiczeń
Jak widać w całym programie jest aż 43 rodzaje ćwiczeń różnego rodzaju,
których trudność jest stopniowana przez użytkownika. Każde ćwiczenie
składa się z kilku zadań podzielonych na 3 stopnie trudności.
W sekcji NAUKA mamy do wyboru trzy grupy zaawansowania, a w każdej z
nich szereg zadań i ćwiczeń ułożonych w przemyślanej kolejności,
stymulującej i rozwijającej poszczególne zdolności i umiejętności.
Budowa programu pozwala dziecku spokojnie, bez niepotrzebnego napięcia i stresu rozwiązywać zadania w swoim tempie.
Podsumowanie
Program komputerowy PORUSZ UMYSŁ to wszechstronna i wielopoziomowa pomoc
stymulująca rozwój procesów intelektualnych i umysłowych. Prowadząca,
poprzez trening, do prawidłowych funkcji nauki i uczenia się.