Zestaw umożliwia zapoznanie się z podstawową techniką analizy DNA – elektroforezą. Uczniowie otrzymują próbki DNA - namnożone fragmenty sekwencji DNA pochodzące od czterech spokrewnionych ze sobą osób oraz jednej osoby nie spokrewnionej. Celem doświadczenia jest rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalenie wzoru dziedziczenia poszczególnych alleli.
Zestaw zawiera zapasowy nadmiar każdej z próbek DNA
Doświadczenie mogą przeprowadzić cztery zespoły uczniów.
Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.
Zestaw zawiera:
ilustrowany przewodnik dla nauczyciela
kartę pracy dla uczniów
płytę CD
3 x 0,4 g agarozy w proszku
100 ml stężonego 15 x buforu TBE
próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
4 zestawy aparatów do elektroforezy (pudełko, przewody z „krokodylkami”, grzebyk)
50 ml barwnika AZUR A stężonego 2 x
5 pipet
5 par lateksowych rękawiczek
60 sztuk jednorazowych końcówek
2 płaty elektrod
1 probówka 50 ml z podziałką
Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY
Zestaw uzupełniający zawiera: Eksperymenty biologiczne
3 x 0,4 g agarozy w proszku
100 ml stężonego 15 x buforu TBE
próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
60 szt. jednorazowych końcówek
Dodatkowo będzie potrzeba przygotować:
baterie 9 V lub zasilacz
wodę destylowaną
Próbki DNA i standard wielkości DNA można przechowywać do 6 miesięcy w temp. +4oC.
Zestaw doświadczalny pomaga w realizacji następujących celów kształcenia i treści nauczania nowej podstawy programowej na IV etapie edukacyjnym:
Wymagania ogólne, zakres podstawowy.
Wymagania ogólne, zakres podstawowy.
II. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych. Treści kształcenia, zakres podstawowy.
1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 6) podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka); Wymagania ogólne, zakres rozszerzony.
III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń rozumie i stosuje terminologię biologiczną; planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia biologiczne; V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka. Treści kształcenia, zakres rozszerzony.
5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
1) wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla; 8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
7) przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych.
Przykładowe zdjęcie zestawu pochodzi ze strony producenta:
Fundacja BioEdukacji
ul. Ks. Trojdena 4 02-109 Warszawa
www.biocen.edu.pl