Podział ćwiczeń w "Trenuj ucho!"
Ćwiczenia multimedialne podzieliliśmy aż na 16 wygodnych części:
- dźwięki otoczenia – 13 ćwiczeń
- rozumienie zdań – 12 ćwiczeń
- sekwencje dźwiękowe – 49 ćwiczeń
- rozpoznawanie słów podobnie brzmiących – 49 ćwiczeń
- sekwencje sylab – 32 ćwiczenia
- analiza sylabowa – 57 ćwiczeń
- synteza sylabowa – 28 ćwiczeń
- rozpoznawanie sylab – 14 ćwiczeń
- rozpoznawanie głosek – 73 ćwiczenia
- analiza z syntezą głoskową – 22 ćwiczenia
- analiza głoskowa – 66 ćwiczeń
- synteza głoskowa – 113 ćwiczeń
- wyraz w wyrazie – 24 ćwiczenia
- słowa z odwróconą kolejnością sylab – 12 ćwiczeń
- rymy – 18 ćwiczeń
- zapamiętywanie informacji ze słuchanych tekstów – 18 ćwiczeń
Funkcje słuchowe - umiejętności
W ramach poszczególnych części przećwiczysz z dziećmi takie umiejętności jak:
- wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia,
- wyodrębnianie pojedynczych dźwięków z tła,
- rozpoznawanie wzorców dźwiękowych,
- rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo,
- wyodrębnianie sylab w wyrazach,
- określanie liczby sylab i głosek w wyrazach,
- zgadywanie słów podzielonych na sylaby czy głoski,
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach, określanie ich umiejscowienia,
- ćwiczenie pamięci słuchowej, zapamiętywanie sekwencji dźwięków i słów oraz ich różnicowanie,
- ćwiczenie słuchu fonemowego,
- ćwiczenie na konkretnych wyrazach oraz pseudosłowach.
Korzyści dla dzieci i młodzieży:
- dzięki formie zabawy chętniej angażują się w trening,
- mogą wielokrotnie rozwiązywać swoje ulubione zadania,
- lubią zajęcia i jej nowoczesną formę,
- poprawiają swoją koncentracje i uwagę słuchową, co przyczynia się także do rozwoju umiejętności: czytania, zapamiętywania, filtrowania informacji, zrozumienia wypowiedzi,
- wzmacniają umiejętność uczenia się nowych słów, nowego języka obcego.
Korzyści dla logopedów, neurologopedów, pedagogów, specjalistów, nauczycieli specjalistów:
- przyspieszenie efektów w terapii logopedycznej, w tym terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego,
- podniesienie atrakcyjności zajęć w terapii pedagogicznej, pracy rewalidacyjnej, terapii logopedycznej sprawiające, że dzieci angażują się w proces terapeutyczny,
- urozmaicenie zajęć w pracy z dziećmi wykazującymi trudności w nauce czytania, pisania, nauce języka obcego,
- nadanie zajęciom charakteru nowoczesności.
Ćwiczenia multimedialne „Trenuj ucho”
Dlaczego „Trenuj ucho” to wyjątkowy multimedialny pakiet edukacyjny?
Jest programem uniwersalnym, mogą z niego korzystać pedagodzy, terapeuci dysleksji, rewalidatorzy oraz logopedzi. Program w terapii wspomoże uczniów z problemami w nauce – tak młodszych, jak i starszych. Duża ilość ćwiczeń pozwala wielokrotnie korzystać z programu w cyklu terapii. Ciekawe i atrakcyjne ćwiczenia spowodują, że dziecko chętnie będzie pracować z programem, będzie się angażować w terapię, jednocześnie ćwicząc zaburzone sfery.
Ćwiczenia multimedialne, zawarte w pakiecie Trenuj ucho!, opierają się na mechanikach stosowanych w grach komputerowych. Rodzaje animacyjnych ćwiczeń multimedialnych według reakcji wymaganych od użytkownika to między innymi:
- historyjki dźwiękowe – dziecko wysłuchuje dźwięków otoczenia i wybiera te, które ma wskazane na planszy,
- kolorowe pięciolinie, dźwiękowy czarodziej – zadaniem dziecka jest odsłuchać sekwencje dźwięków i porównać je ze sobą,
- kolorowe piłki i pudełka – dziecko słucha uważnie słów lektora i wkłada je do odpowiednich pudełek,
- historie ze szczegółem – dziecko wybiera prawdziwe zdania po wysłuchaniu historyjki,
- dźwięki i ilustracje – dziecko dopasowuje dźwięki do ilustracji lub ilustracje do dźwięków według sekwencji,
- kostka pełna dźwięków – dziecko liczy, ile dźwięków usłyszało, po czym wybiera kostkę z odpowiednią liczbą oczek,
- dźwiękowy kowal, dźwiękowy pistolet – dziecko wykonuje podkowy albo strzela z pistoletu za każdym razem, kiedy słyszy powtarzające się słowo,
- odleć rakietą – dziecko startuje rakietę za każdym razem, kiedy usłyszy powtarzające się pseudosłowo,
- duszek w szafie – dziecko słucha uważnie słów lektora, różnicuje wyrazy i umieszcza je w szafie,
- sylabowy dżokej – dziecko wysłuchuje ciągów sylab i porównuje je ze sobą,
- dźwiękowe balony – dziecko przebija balon, kiedy usłyszy słowo kończące się daną sylabą.