Dwa projekty służą do badania działania magnesów i pola magnetycznego, w szczególności ziemskiego pola magnetycznego. Pierwsze ćwiczenie zapewnia uczniom praktyczne doświadczenie pracy z magnesami, którego celem jest samodzielne opracowanie definicji pojęć tj. magnes, biegun magnetyczny, pole magnetyczne. Zdobyta wiedza praktyczna i teoretyczna stosowana jest w drugim ćwiczeniu w czasie badania ziemskiego pola magnetycznego przy wykorzystaniu naturalnie magnetycznych skał (magnetyt) i kompasów nawigacyjnych.
Zakres doświadczanych zagadnień:
Przedmioty zmieniają kierunek ruchu tylko wtedy, gdy zastosuje się siłę wypadkową.
Kula ziemska składa się ze stałej litosfery, gorącego płaszcza konwekcyjnego i gęstego, metalicznego rdzenia.
Przenoszenie ładunków elektrycznych wytwarza pole sił magnetycznych.
INFO:
jednoczesna praca w 6 grupach 4 osobowych
materiały do pojedynczego testu do nabycia osobno
PLUSY:
instrukcja metodyczna dla nauczyciela
gotowa karta obserwacji doświadczenia dla uczniów
uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenie; potrafią opisać i wyjaśnić zaobserwowane zjawiska
Zawartość:
12 magnesów ferrytowych (23 x 5 x 5 mm),
200 żelaznych podkładek (śr. 11 mm),
6x kompas (śr. 45 mm),
6 tacek z opiłkami żelaza (100 x 65 x 6 mm),
6 żelaznych gwoździ (dł. 65 mm),
6 magnetytów,
6 kubeczków 30 ml,
6 linijek 15 cm,
2 foliogramy (1. pole magnetyczne, 2. pole magnetyczne Ziemi),