Pomoc dydaktyczna pozwala w praktyczny sposób zrealizować wymagania podstawy programowej w zakresie orientacji w terenie. Zaprojektowano cztery zabawy terenowe o rosnącym poziomie trudności:
- Odkrywamy teren szkoły - uczniowie szkicują plan terenu wokół szkoły, zaznaczają kierunki główne oraz nanoszą w formie piktogramów charakterystyczne obiekty.
- Wyprawa do parku/lasu - może to być samodzielna wycieczka lub wyprawa w celu odegrania gry terenowej (Ukryty skarb). W czasie spaceru uczniowie otrzymują karty z informacjami o alternatywnych sposobach wyznaczania kierunku północnego i starają się zastosować tę wiedzę w terenie.
- Poszukiwanie skarbu z kompasem - gra rozgrywana w dwóch drużynach: ukrywający i odnajdujący skarb. Grupa szukająca skarbu otrzymuje wskazówkę obejmującą tylko kierunek oraz odległość od punktu startu. Posługuje się kompasem i miarą w celu zlokalizowania skarbu.
- Poszukiwanie skarbu z mapą - gra rozgrywana w dwóch drużynach: ukrywający i odnajdujący skarb. Grupa ukrywająca sporządza prostą mapę terenu obejmującą punkt startu i miejsce ukrycia skarbu.
Czego uczniowie nauczą się na zajęciach w terenie?
- nauczą się obsługiwać kompas i wyznaczać kierunki główne,
- poznają alternatywne sposoby wyznaczania kierunku północnego (słoje drzewa, mrowisko, mech, gwiazda północna, gnomon, zegarek wskazówkowy),
- poznają różnice pomiędzy planem a mapą,
- wykonają szkic okolicy szkoły,
- nauczą się odczytywać informacje z planu/mapy posługując się legendą,
- nauczą się posługiwać planem, mapą i kompasem podczas wyprawy w teren.
Zawartość:
- 12 kompasów do map,
- drążek 30 cm,
- miara zwijana 10-metrowa z blokadą,
- 12 laminowanych kart "Jak używać kompasu?",
- 7 laminowanych kart "Alternatywne metody wyznaczania kierunku północnego",
- instrukcja metodyczna (opis 4 zabaw terenowych i karty do kopiowania).