Duża mata edukacyjna (1m x 2m) do rozłożenia na podłodze. Wykonana z wytrzymałej, antypoślizgowej, grubej folii PCV, umożliwia zabawę dzieci w sali przedszkolnej jak również na trawniku.
Poniżej przedstawiamy przykładowe pomysły na wykorzystanie maty do nauki języka angielskiego poprzez wspólną zabawę w przedszkolu. Zachęcamy do stworzenia swoich własnych gier i zabaw dostosowanych do wieku i możliwości dzieci z Waszego przedszkola.
Scenariusz 1. What is it?
Potrzebne materiały :
- mata edukacyjna
- kartki z obrazkami owoców (ręcznie narysowane) lub plastikowe owoce (nie ma w zestawie)
- magiczna skrzynka lub woreczek
Dzieci siedzą na dywanie, tworząc koło. W środku koła znajduje się nauczyciel z magiczną skrzyneczką oraz rozłożona mata. Nauczyciel zachęca wybrane dzieci do otwarcia skrzyneczki i wylosowania obrazka/plastikowego owocu. Zwrócenie uwagi na wyrażenie: Open the box! Starsze dzieci wzajemnie mogą przekazywać sobie skrzyneczkę, jednocześnie mówiąc: Please, open the box! Po wylosowaniu przez dzieci obrazków/ plastikowych owoców nauczyciel wprowadza (lub w starszych grupach utrwala) nazwy poszczególnych owoców. Nauczyciel dostosowuje tempo wprowadzania wyrazów do możliwości grupy. Zaleca się jednak wprowadzenie około 3 - 4 słów podczas jednych zajęć. Każde następne zajęcia z matą nauczyciel rozpoczyna od przypomnienia wcześniej poznanych słów.
Przykład: Nauczyciel zwraca się bezpośrednio do dziecka np. „Tomek has a banana. Where are bananas on the mat?” Nauczyciel podkreśla różnicę w brzmieniu wyrazów w liczbie pojedynczej i mnogiej. Dziecko wskazuje konkretne miejsce na macie, mówiąc: „Here are bananas.” Zabawę kontynuujemy tak długo, aż każde dziecko nazwie i wskaże wylosowany przez siebie owoc. W późniejszych etapach gry nauczyciel może umyślnie niepoprawnie nazywać wylosowane przez dzieci owoce, aby uzyskać od nich dobrą odpowiedź. Np. Nauczyciel: „Ola has a banana. Dzieci: No, it is not a banana! Ola has a watermelon.” Nauczyciel może wykorzystać tą zabawę do doskonalenia klasyfikacji, zwracając uwagę dzieci na fakt, że wszystkie obrazki to nazwy owoców. Podkreślamy słowo fruit/fruits.
Spis słownictwa, które utrwalamy podczas tej zabawy:
arbuz/ arbuzy - watermelon/ watermelons
jabłko/ jabłka - apple/ apples
pomarańcza/ pomarańcze – orange/ oranges
gruszka/ gruszki – pear/ pears
banan/ banany – banana/ bananas
cytryna/ cytryny – lemon/ lemons
śliwka/ śliwki – plum/ plums wiśnia/
wiśnia/wiśnie – cherry/ cherries
truskawka/ truskawki – strawberry/ strawberries
malina/ maliny – raspberry / raspberries
Głównym celem gry jest: doskonalenie umiejętności nazywania poszczególnych owoców w języku angielskim. Dziecko uczestnicząc, w tej zabawie wzbogaca swoje słownictwo, uczy się od kolegów i koleżanek oraz rozwija umiejętność klasyfikowania przedmiotów.
Scenariusz 2. "What is this number?"
Scenariusz 3. "Exotic fruits"
Scenariusze zabaw edukacyjnych dołączane są do zakupionego zestawu.
W skład zestawu wchodzi:
- kolorowa mata edukacyjna "Numbers" o wymiarach 1m x 2m
- scenariusze trzech zabaw edukacyjnych z wykorzystaniem maty "Numbers"
- kolorowy woreczek gimnastyczny
- 4 szpilki do mocowania maty na trawniku