Ogólnorozwojowy program komputerowy PORUSZ UMYSŁ narodził się z wiedzy,
doświadczeń w pracy i obserwacji rozwoju dzieci. Jest to program
komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży.
Kierowany jest do wszystkich w celu podniesienia umiejętności szkolnych,
zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do
zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą
treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go
wszechstronnie.
Edycja PLUS została wzbogacona o zbiór zeszytów ćwiczeń opracowanych
przez mgr Dorotę Rudzińską-Friedel pedagoga i terapeutę, autorkę
merytoryczną edukacyjnych programów komputerowych Porusz Umysł oraz
Progres. Ćwiczenia stanowią doskonałe rozwinięcie i uzupełnienie zadań
zawartych w tych programach.
Ćwiczenia wzrokowo - słuchowe kształtują i rozwijają:
# spostrzegawczość
# rozpoznawanie dźwięków i obrazów
# koncentrację uwagi
# koordynację wzrokowo-ruchową
# pamięć
# wyobraźnię
# orientację w przestrzeni
# sprawność fizyczną
Dodatkowo w programie znajduje się zestaw ćwiczeń ruchowych!
Zastosowanie
Program powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Jest w szczególności przydatny w przypadkach:
-dzieci z dezintegracją sensoryczną - brak współdziałania wszystkich systemów
zmysłowych, powodujący trudności szkolne deficyty, frustracje, brak równowagi
emocjonalnej, brak motywacji do nauki
-dzieci z dysleksją
-dzieci nadpobudliwie psychoruchowo
-dzieci z problemami ruchowymi oraz koordynacja wzrokowo-ruchową
-dzieci zdolne mogą dzięki programowi PORUSZ UMYSŁ przyspieszyć tempo nauki
-dorośli uczący się również rozwijają dzięki programowi swoje
umiejętności w zakresie szybszego uczenia się, logicznego myślenia,
trwałych procesów pamięci.
Deficyty występujące najczęściej u dzieci:
-brak koncentracji uwagi
-brak koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
-słabe procesy pamięci
-powolny proces przetwarzania informacji
-zaburzona analiza i synteza wzrokowa i słuchowa
-nadpobudliwość psychoruchowa
-brak równowagi emocjonalnej
-brak sukcesów szkolnych – frustracje, brak motywacji do nauki
Powstaje pytanie Jak pomóc dziecku osiągnąć sukces? - Odpowiedzią jest
program - Porusz Umysł!
Do domu i szkoły
Sposób konstrukcji programu zapewnia duży stopień uniwersalności zastosowania.
Dzięki temu programu można używać zarówno w domu jak i w placówkach
pedagogicznych. W domu dziecko bez trudu poradzi sobie z obsługą
programu, a współpraca rodzica, czy opiekuna sprowadzi się do pomocy w
trudniejszych ćwiczeniach. W szkołach zaś, rolę opiekuna przejmuje
nauczyciel, mogący jednocześnie pracować z całą grupą uczniów.
Zastosowane metody
Do opracowania programu wykorzystano techniki pracy terapeutycznej oparte na metodach:
* Sensorycznej Integracji
* Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
* Metody Dobrego Startu
* Metody 18 struktur Wyrazowych
* Metody relaksacyjne-muzykoterapia
Realizacja ćwiczeń w programie PORUSZ UMYSŁ to trening zmysłowy, logicznego
myślenia, pamięci, słowotwórczy.
Zadania wpływają na:
-koncentrację uwagi
-koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową
-spostrzegawczość
-różnicowanie
-analizę i syntezę wzrokowo-słuchową
-procesy logicznego myślenia
-szybkość reakcji na bodźce
-procesy pamięci
-czytanie, pisanie
-liczenie - myślenie matematyczne
-kształtowanie wyobraźni
-procesy słowotwórcze
-rozumienie słyszanego tekstu
-rozumienie czytanego samodzielnie tekstu
Realizacja programu
Sposób realizacji programu (interfejs, komunikacja, udzielanie
odpowiedzi, wyniki) dostosowane są też do potrzeb i wymagań dzieci.
Wszystkie zadania i ćwiczenia są szczegółowo opisane i omówione.
Występujące w programie postacie profesora i jego asystentki
Praca z programem odbywa się w przyjemnej bezstresowej atmosferze.
Nowoczesna multimedialna forma realizacji łączy w sobie bogatą zawartość
merytoryczną z atrakcyjną zabawą z komputerem. Dziecka nie trzeba
zmuszać do wykonywania ćwiczeń – wykonuje je samodzielnie z
przyjemnością, ciesząc się z osiąganych postępów.
Konstrukcja Porusz Umysł pozwala też na wspólną zabawę dzieci i
rodziców. Takie zachowania pogłębiają więzy rodzinne i najbardziej
stymulują do pracy.
Zawartość merytoryczna
Jest dziełem specjalistów zajmujących się w praktyce zagadnieniami
rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży. Wieloletnie doświadczenie
osób tworzących program zaowocowało jego uniwersalną konstrukcją,
pozwalającą na bezproblemowe zastosowanie go zarówno w warunkach
domowych jak i szkolnych.
Rekomendacje
Program PORUSZ UMYSŁ uzyskał bardzo przychylne opinie i rekomendacje
środowisk naukowych. Pozytywne opinie wyrazili między innymi:
Prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Dr Jolanta Dyrda z Uniwersytetu Gdańskiego
Dr W. Loebl z Uniwersytetu Gdańskiego
Dr M. Bidzan z Uniwersytetu Gdańskiego
Podsumowanie
Program komputerowy PORUSZ UMYSŁ to wszechstronna i wielopoziomowa pomoc
stymulująca rozwój procesów intelektualnych i umysłowych. Prowadząca,
poprzez trening, do prawidłowych funkcji nauki i uczenia się.
Jako końcowe podsumowanie przytaczamy fragment recenzji dr Marioli Bidzan:
„Niewątpliwą zaletą tego programu terapeutycznego jest to, że posiada
konstrukcję bliską współczesnym dzieciom i młodzieży zainteresowanych
technologią informacyjną, stymuluje rozwój różnych funkcji, proponowane
ćwiczenia skonstruowane są w sposób uwzględniający najnowsze osiągnięcia
psychologii i pedagogiki, są one bardzo różnorodne, niemonotonne. To
sprawia, że "Porusz umysł" jest znakomitym programem nie tylko dla osób
przejawiających dysfunkcje, ale i dla dzieci bez jakichkolwiek problemów
w tym zakresie”.
Wymagania sprzętowe
Niskie i uniwersalne wymagania sprzętowe pozwalają korzystać z programu na praktycznie każdym komputerze typu PC.
Szczegółowe wymagania są następujące: komputer typu PC z procesorem
Pentium 200 MHz, system Windows 95, 98, ME, XP, NT, 2000. Vista, 7
Opinie o programie
W polskich mediach ukazało się wiele pozytywnych opisów i recenzji
programu Porusz Umysł. Zamieszczone zostały one m.in. w pismach:
Cybermycha, Enter, Chip, Polityka, PC Format, Enter, PCWK oraz wielu
dziennikach i pismach lokalnych.